6 syytä, miksi sinunkin kannattaa harkita IT-ulkoistusta kumppanille

Julkaisija:

Nykyaikaisten IT-palveluiden ylläpito ja kehittäminen vaatii järjettömän laajaa osaamista sekä paljon resursseja. Erityisesti PK-sektorilla moni tekee silti edelleen kaiken itse. Yleensä se käykin lopulta yritykselle kalliiksi. Ulkoistamalla nostat organisaatiosi IT-kyvykkyyttä, säästät rahaa ja lisäät joustavuutta muutoksissa.

Sami Rantalainen, Asiakkuusjohtaja

(Psst, voit hypätä noihin kuuteen lupaamaani syyhyn klikkaamalla tästä)

Mitä IT-ulkoistuksella oikeastaan tarkoitetaan?

IT-palveluiden ulkoistamisella tarkoitetaan yleisesti sitä, että organisaatio ostaa ulkopuoliselta IT-palveluntarjoajalta osan tai kaikki tarvitsemansa IT-palvelut sen sijaan, että tekisi kaiken itse. Ulkoistuksen laajuus riippuu asiakkaan tarpeesta ja palveluntarjoajan kyvykkyyksistä. Suppeimmillaan ulkoistus voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että asiakkaalla on mahdollisuus ottaa yhteyttä palveluntarjoajan IT-tukeen ongelmatilanteissa. Laajimmillaan puhutaan kumppanuudesta, jossa IT-kumppani vastaa kaikkien IT-palveluiden tuottamisesta, suunnittelusta, kehittämisestä, hankinnasta ja johtamisesta, joko asiakkaan apuna tai täysimääräisesti.

IT:n vastuulle kuuluu perinteisesti mm. Loppukäyttäjätuki eli Service Desk/lähituki, tietoturva, työasemat, mobiililaitteet, pilvipalvelut, palvelimet, tietoverkot, varmistukset, järjestelmät, sovellukset, lisenssit ja päivitykset. Tämän lisäksi pitäisi vielä hoitaa toimistotyön ratkaisuiden käyttöönotot sekä niiden ylläpito ja ohjeistukset, dokumentointi, koulutukset, hankinnat, kilpailutukset, kokonaisarkkitehtuurin hallinta, prosessit, IT-projektinhallinta, integraatiot… eikä olla vielä edes puhuttu digistrategiasta, liiketoiminnan tukemisesta, BI:stä (Business Intelligence), automaatiosta tai kumppanihallinnasta.

Tämän kokonaisuuden hallinta vaatii organisaation sisäiseltä IT-osastolta / -henkilöltä aikamoisia taikatemppuja. 

IT-kumppanin rooli

Perinteinen IT-kumppani tuo asiakkaalle käyttöön IT-infrastruktuurin: työasemat ja matkapuhelimet, ohjelmistolisenssit, verkkopalvelut ja -laitteet sekä pilvipalvelut (tarvittaessa myös fyysiset palvelimet). Moderni ja kokonaisvaltainen kumppani tarjoaa tämän lisäksi liiketoimintaa tukevia lisäarvopalveluita, mm. BI-analytiikkaa, big dataa, liiketoiminnan johtamisen tukea, kumppanihallintaa ja konsultointia.

Voidaan sanoa, että pätevä IT-kumppani tietää asiakasorganisaationsa asioista jopa enemmän, kuin organisaatio itse.

Ulkoistamisen perusteluna on perinteisesti ollut se, että organisaatio pystyy keskittymään ydintoimintaansa, kun ulkopuolinen taho vastaa asioista, jotka eivät ole organisaation keskeisintä osaamisaluetta. Maailma kuitenkin muuttuu ja IT-palvelut ovat itse asiassa jo jokaisen organisaation toiminnan ytimessä. Kyse on vain siitä, onko organisaatio vielä ymmärtänyt sitä itse. Siksi IT-palvelut ei ole ollut enää pitkään aikaan “vain jokin tukifunktio”, joka kannattaa ulkoistaa vain siksi, että voi itse keskittyä tärkeämpiin asioihin.

Ulkoistaminen kannattaa silloin, jos ei itse pysty tuottamaan liiketoimintaa tukevia IT-palveluita riittävän laajasti ja riittävän laadukkaasti. 

Miksi juuri Tahto?

Digitalisaatio on muuttanut ja muuttaa kiihtyvää tahtia yritysten ja yhdistysten ydintoimintaa. Siksi myös vaatimukset IT-kyvykkyyksille nousevat samaa kiihtyvää vauhtia, jolloin erityisesti pienillä ja keskisuurilla yrityksillä ja yhteisöillä on käsissään ongelma resurssien kanssa.

Tahto toimii tuon muutoksen ytimessä. Ymmärrämme asiakkaidemme toimintaympäristöjä ja osaamme siksi rakentaa toimivan IT-kokonaisuuden juuri heidän tarpeitansa varten.

Listasin alle kuusi kohtaa, miksi sinunkin kannattaisi harkita IT:n ulkoistamista oikealle kumppanille.


6 syytä, miksi IT-ulkoistus kannattaa

1. Saat käyttöösi sertifioidut IT-asiantuntijat

Kaikki asiantuntijamme ovat koulutettuja ja useita sertifikaatteja suorittaneita ammattilaisia. Heidän osaamistaan myös ylläpidetään säännöllisesti lisäkoulutuksilla. Voit siis olla varma, että asiasi hoidetaan äärimmäisen korkealla ammattitaidolla.

2. Sinun ei tarvitse käyttää suunnattomasti aikaa uusien palveluiden ja toiminnallisuuksien opetteluun, käyttöönottoon ja koulutukseen

Tarjoamme käyttöösi juuri sinun liiketoimintaasi tukevat palvelu- ja ohjelmistokokonaisuudet. Emme siis myy sinulle BI-palveluita tai muutosjohtamisen konsultointia, jos koemme yhteisesti, että organisaatiosi ei saa niistä mitään lisäarvoa. Otamme palvelut käyttöön nopealla aikataululla ja koulutamme sinut ja henkilöstösi niiden käyttöön. Nopeaa, tehokasta ja toimivaa.

3. Saat käyttöösi kaikki sinulle tärkeät IT-palvelut palveluna

IT-palveluita on joka lähtöön ja niiden kirjo on todella laaja. Teemme projektin alussa tarvittaessa kartoituksen organisaatiosi nykytilasta, jonka jälkeen teemme ehdotuksen etenemisestä. Sinun ei tarvitse käyttää yhtään ylimääräistä aikaa ja vaivaa palveluiden käyttöönottoon, vaan voit jättää sen meidän tehtäväksemme.

4. Sinun ei tarvitse käyttää aikaa eri työkalujen kartoitukseen ja kilpailutukseen

PC vai Mac? Mikä toimisi meille parhaiten? Mitä osakokonaisuuksia organisaationi tarvitsee ja mistä saan ne halvimmalla? Otanko yhden palvelun tuolta ja toisen täältä? Joudunko kohta perustamaan uuden roolin, joka hoitaa toimittajahallintaa?

Älä huoli, me teemme kaiken puolestasi. Hoidamme toimittajien hallinnan, kilpailutukset ja sopimusneuvottelut puolestasi. Tarjoamme useita erilaisia kumppanuusmalleja, joista varmasti löydät itsellesi sopivan vaihtoehdon varmasti kilpailukykyiseen hintaan.

5. Pääset osaksi kumppaniverkoston etuja

Microsoft Gold-tason partneruus ja parhaat tukkurikumppanit tuovat meille, ja sitä kautta myös meidän asiakkaillemme volyymietuja. Näin pystymme varmistamaan, että asiakkaamme eivät maksa turhasta ja saavat oikeasti parhaan vastineen rahoilleen.

Asiakkaamme saavat käyttöönsä myös kumppaniverkostomme asiantuntijuuden. Voimme tarjota kumppaniverkostomme kautta esimerkiksi koulutuksia ja asiantuntijapuheenvuoroja ajankohtaisista asioista.

6. Voit skaalata palveluita helposti ylös tai alas liiketoimintasi eri vaiheissa

Palveluiden käyttöönotto toteutetaan aina liiketoiminnan tietyssä vaiheessa. Kun liiketoiminta kehittyy suuntaan tai toiseen, usein tarve palveluille ja työkaluille muuttuu. Jos IT:si on ulkoistettu järkevästi, et ole naimisissa esimerkiksi vajavaisten tai liian kalliiden ratkaisuiden kanssa seuraavia vuosia, vaan pystyt skaalaamaan niitä helposti muuttuneeseen tilanteeseen sopivaksi.


 

Älä siis anna IT:n olla se perinteinen pakollinen paha, joka pitää vaan hoitaa jotenkin “tärkeämpien töiden” sivussa, vaan ota IT ja digimaailma aidosti osaksi liiketoimintaasi. Moderni IT tarjoaa todella paljon uusia ulottuvuuksia työn tekemiseen ja niihin kannattaa tarttua.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää, miten moderni IT voi auttaa sinua!