IT-ulkoistus: hinnoittelu ja vaihtoehdot - Tahto Group

Murupolku-navigointi

IT-ulkoistus tekee IT:stä organisaatiosi liiketoiminnan kulmakiven

IT-ulkoistus ei tarkoita sitä, että sanot kaikille IT-henkilöillesi kiitos ja onnea tulevaisuuteen. Päinvastoin onnistunut IT-ulkoistus täydentää organisaation oman IT-henkilöstön osaamista ja tuo toiminnan kehittämiseen lisää resursseja. Ulkoistamiseen on useita eri vaihtoehtoja, joista eri organisaatiot löytävät varmasti sen itselleen sopivimman.

IT-ulkoistamisen kolme eri vaihtoehtoa

Ulkoista kaikki

Jos organisaatiosi on tilanteessa, missä on strategisesti järkevää ulkoistaa koko IT:n tuki, ylläpito, kehittäminen ja johtaminen kumppanille, se onnistuu. Kartoitamme teidän nykytilanteenne ja otamme ympäristön haltuun hallitusti pala kerrallaan. Tarjoamme työntekijöillenne tukea päivittäisiin asioihin, vastaamme IT-ympäristönne laitteista, kehitämme IT-infrastruktuurianne ja autamme suunnittelemaan ja johtamaan muita IT-kehityshankkeita. Olemme organisaatiosi oma IT-osasto ja IT-advisor.

Valitse, mitä ulkoistat

Jos organisaatiosi IT:ssä on osa-alueita, joita hoidatte itse kiitettävällä tasolla ja kustannustehokkaasti, voi olla järkevää jatkaa samalla mallilla myös jatkossa. Tällöin voit ulkoistaa kumppanille IT:n ne osa-alueet, joihin oma IT:si kaipaa tukea esimerkiksi osaamisen tai ajan puutteen vuoksi.

Hoida IT itse kumppanin tukemana

Jos organisaatiossasi on omasta takaa vahvaa IT-osaamista, miksi et hyödyntäisi sitä jatkossakin? Joskus eteen voi tulla kuitenkin tilanteita, jolloin apu ja tuki on hyvä olla helposti saatavilla. Talon sisäinen IT-tukesi voi esimerkiksi tarvittaessa siirtää haastavimmat tukipyynnöt kumppanin selvitettäväksi tai IT-päällikkö voi pyytää kumppanin tukea ja näkemystä uuden IT-järjestelmän hankinnassa.

Lisää osaamista ulkoistuksella

Kuten huomaat, ulkoistus ei aina tarkoita sitä, että organisaation oma IT-osasto korvataan 1:1 kumppanin IT-ratkaisuilla. Ulkoistusta kannattaa ajatella niin, että kumppani tukee ja täydentää organisaatiosi omaa osaamista niissä asioissa, joissa teidän oma osaamisenne tai aika ei ole riittävällä tasolla, eikä niitä ole tarkoituksenmukaista lisätä.

Esimerkiksi Microsoft 365 -ympäristön ylläpito, kehittäminen, käyttäjien tukeminen & kouluttaminen tarvitsee laaja-alaista osaamista mm. Microsoft 365:n sovelluksista, päätelaitteiden ja käyttäjien hallinnasta (Intune & Azure AD) sekä tietoturvaominaisuuksista.

Muutamme IT-palveluyrityksen roolin

Uuden ajan IT-kumppanin rooli on eritoten auttaa asiakastaan menestymään ja pysymään elinvoimaisena. Siihen kuuluu asiakkaan henkilöstön tukemista arjen haasteissa, häiriö- ja vikatilanteiden selvittämistä, tietoturvan varmistamista, muutosten ja asennusten hallittua suorittamista, rikki olevien asioiden korjaamista, kehittämistä vaativien asioiden kehittämistä, tietohallinnon johtamista, IT-ympäristön laitteiden (tietokoneet, puhelimet, verkkolaitteet) toimittamista palveluna ja ties mitä muuta. Meidän mielestämme IT-kumppanin pitää pystyä tarjoamaan apua ja kehittämään asiakkaan toimintaa laajalla rintamalla.

Keskustellaan lisää!

Jos haluat tietää, miten voisimme auttaa sinun organisaatiotasi, jätä yhteystietosi alle niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian!

    • Pudota tiedostot tähän tai
      Max. tiedoston koko: 100 MB.
      • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
    • Palvelusopimusmallit asiakkaan tarpeisiin

      Haluamme varmistaa, että saat käyttöösi juuri tilanteeseesi sopivan palvelumallin, jottet maksa meille asioista, jotka ovat sinulle turhia. Siksi tarjoamme erilaisia kumppanuusmalleja, joista voit valita aina itsellesi sopivimman.

      Laajan palvelusopimuksen asiakkaat saavat kiinteällä kuukausihinnalla käyttöönsä rajattoman etätuen sisältävän Service Desk -palvelupisteen, joka auttaa asiakkaan työntekijöitä asiassa kuin asiassa. Tahto vastaa asiakkaan IT-ympäristön dokumentoinnista IT-tukipalveluiden tuottamista varten ja vastaa myös ympäristön kehittämiseen liittyvän tiekartan ylläpidosta.

      Avoimen palvelusopimuksen asiakkaat saavat käyttöönsä myös Service Desk -palvelupisteen ja asiantuntijoidemme avun, mutta kaikki työt laskutetaan erikseen palveluhinnaston mukaisesti. Tahto vastaa tässäkin yhteistyömallissa IT-ympäristön dokumentoinnista, mutta kehitystiekartan ylläpito jää asiakkaan vastuulle.

      Riippumatta kumppanuusmallista, asiakkaillemme nimetään oma palvelutiimi, joka koostuu Tahdon eri asiantuntijatiimien edustajista. Palveluun kuuluvien palvelunhallinta- ja seurantapalaverien määrä riippuu valitusta kumppanuusmallista.

      Molempien kumppanuusmallien asiakkailla on mahdollisuus hankkia myös koulutus- ja kehittämispalveluita, tietohallinnon johtamispalveluita sekä IT-infrastruktuurin kehittämispalveluita erillisinä toimeksiantoina, jos niistä ei ole sovittu erikseen.

      Asiakaskohtainen hinnoittelu ja palvelusopimuksen sisältö

      Rakennamme jokaisen palvelusopimuksemme asiakaskohtaisesti ja luomme yhteistyölle mallin, jossa asiakkaamme maksaa ainoastaan niistä palveluista, jotka ovat heille hyödyllisiä ja olennaisia. Sen vuoksi meistä tuntuisi väärältä laskuttaa tietyn kuukausipaketin täyttä hintaa tietäen, että asiakkaamme hyödyntää paketin palveluista vaikkapa vain 60 %.

      Kokonaishinnoitteluun vaikuttaa monta seikkaa: asiakkaamme työntekijöiden lukumäärä, toimipaikkojen sijainti, nykyisen IT-ympäristön rakenne, sopimuksen piiriin valitut palvelut ja niin edelleen. Vahvan asiakaskohtaisuuden vuoksi palvelusopimusten sisällöt voivat vaihdella suurestikin.

      Pekka Hyvärinen

      Kasvujohtaja

      040 043 7907

      pekka.hyvarinen@tahtogroup.fi

      Mitä te haluaisitte ulkoistaa?

      Ota meihin yhteyttä, niin keskustellaan siitä, mitä ja miten te voitte ulkoistaa IT-palveluitanne. Ja niin, meidän asiakkaaksi on todella helppo tulla!

      Näin asiakkaaksi