5 syytä, miksi kasvavalla PK-yrityksellä kannattaa olla IT-kumppani | Tahto

5 syytä, miksi kasvavalla PK-yrityksellä kannattaa olla IT-kumppani

3.3.2020

Kasvuyrityksillä on monesti monta rautaa tulessa. Modernissa maailmassa lähes jokaisen yrityksen kasvun ja kukoistuksen taustalla on toimiva IT. IT tuo organisaatioille lukemattomia mahdollisuuksia toimialasta riippumatta, mutta myös “perus-IT”:kin vaatii tekemistä ja johtamista. IT-kumppani voi auttaa.

Teetkö itse kirjanpitoa?

IT-palvelutoimittajan roolia voisi verrata taloushallinnon kumppanuuteen. Koska talouden hoitoa ohjaa raha ja lainsäädäntö, sille annetaan paljon arvoa. Talouden perustoimintojen tulee toimia arjessa huomaamattomasti ja ongelmiin reagoidaan ennaltaehkäisevästi. Lisäksi kasvuyritys tarvitsee vahvaa ohjausta ja näkemystä.

Yleensä talous on ulkoistettu, jolloin kumppani vastaa arjesta ja toimii yrityksen johdon tukena ja sparraajana kasvussa.

Jotkut yritykset ovat päättäneet hoitaa IT:n ns. inhouse-ratkaisuna ja saaneet homman toimimaan. Joskus kuitenkin yritys huomaa haukanneensa liian ison palan ja kaipaa tuekseen kumppania, joka ottaisi IT-asiat hoitaakseen. Listasimme viisi syytä, miksi kasvavalla PK-yrityksellä kannattaa olla IT-kumppani.

5 syytä, miksi IT-kumppanuus kannattaa

  1. Keskittyminen olennaiseen (eli omaan liiketoimintaan)

IT-asiat ovat harvoin PK-yrityksen bisneksen ytimessä terävimpänä myyntikärkenä. Jos yrityksen päätoimiala on esimerkiksi rakentaminen, voi IT-asiat tuntua ns. pakolliselta pahalta, joiden pitää toimia, mutta joiden kehitykseen ei oikein löydy aikaa, osaamista tai mielenkiintoa. IT-kumppani auttaa organisaatiota keskittymään täysillä omaan liiketoimintaansa ja sen kehittämiseen, samalla kun kumppani ylläpitää ja kehittää IT-infrastruktuuria. Hyvän ja osaavan kumppanin kanssa IT:stä tulee kannattava osa yrityksen liiketoimintaa.

2. Palveluiden skaalautuvuus (kun menee lujaa, niin IT:n on parempi kestää mukana)

PK-yrityksien kasvu on monesti luonteeltaan nopeaa ja kausiluonteista. Investointeja ja rekrytointeja tehdään kasvuvaiheessa jopa etupainotteisesti kasvun tukemiseksi. Kun muutokset tapahtuvat nopeasti, myös IT-ratkaisuiden täytyy pysyä vauhdissa mukana. Käyttäjä- ja laitehallinnan pitää toimia saumattomasti, jotta uudet työntekijät pystyvät aloittamaan työnsä tehokkaasti heti ensimmäisenä työpäivänään. Hyvä IT-kumppani pystyy hoitamaan kaiken keskitetyn hallinnan menetelmin nopeasti ja kustannustehokkaasti.

3. Kattava tietoturvan hallinta (tietoturvaa läpi organisaation)

Tämän päivän maailmassa tietoturva ei tarkoita enää palomuuria ja virustorjuntaa, vaan se tulee ulottaa kaikkiin yrityksen toimintoihin. Perinteisten tietoturvaratkaisuiden lisäksi tietoturvasta tulee huolehtia käyttäjänhallinnassa, tulostusratkaisuissa, käyttäjien koulutuksessa, palvelinratkaisuissa ym. Aito IT-kumppani pystyy hoitamaan esimerkiksi käyttäjien tietoturvakoulutuksen siten, että tiedostojen turvallisesta käytöstä, tietojen hallinnasta ja muista tietoturvakäytänteistä tulee arkipäivää organisaation jokaiselle työntekijälle.

4. Asiantuntijuus (oikeat henkilöt tekemässä oikeita asioita)

Usein PK-yrityksissä on tilanne, jossa IT-asioista vastaa henkilö, jolla ei ole alan koulutusta tai pahimmillaan edes suurta kiinnostusta asiaan. IT on vaan tullut hänen pöydälleen, koska ei sitä nyt kukaan muukaan oikein pysty hoitamaan. Parhaiden IT-palveluiden toimittajien työntekijät ovat sertifioituja ammattilaisia; sellaisia, joiden ansiosta asiakkaat voivat nukkua yönsä rauhallisesti tietäessään, että yrityksen IT-ympäristö on hyvässä hoidossa nyt ja huomenna.

5. Eroon sekavasta toimittajaverkon hallinnasta

Monessa yrityksessä on herätty siihen, että yksittäisten toimittajien hallinnointiin menee todella paljon aikaa. Tilanteessa, jossa koneet ja laitteet on hankittu yhdestä paikasta, lisenssit toisesta ja lähituki kolmannesta käy äkkiä niin, että asiakkaan roolissa ei näe metsää puilta ja kehitys sakkaa. Vaihtoehtona olisi hankkia kaikki työtä tukevat ja työn mahdollistavat IT-palvelut yhdeltä kumppanilta, jolloin toimittajaverkon sijasta organisaatiolla olisi yksi kontaktipiste, jonka kautta pystyy hoitamaan kaikki IT:aan liittyvät asiat.

Hyvin suunniteltu ja resursoitu IT-kumppanuus muokkaa tylsästä, työläästä ja kustannussyöpöstä IT-infrastruktuurista aidosti liiketoimintaa eteenpäin ajavan voiman, joka antaa kasvutavoitteille tukevan jalansijan, josta ponnistaa.

Oletko koskaan laskenut paljonko työaikaa sinulla tai kollegalla menee OTO-IT:aan aikaa? Laske käyttämäsi aika vaikka parilta viime kuukaudelta. Voi olla, että yllätyt.

Sinun kokoisesi IT-kumppani

Me Tahdolla emme myy pakasta “tämä sopii kaikille”-ratkaisuita, vaan haluamme aidosti auttaa asiakkaitamme menestymään ja kasvamaan. Sen vuoksi määrittelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa käytävässä alkukartoituksessa sen, mitä alamme tekemään ja miksi.

Jos haluat tietää, miten me voimme auttaa sinunkin organisaatiotasi saamaan IT:sta liiketoimintaanne kasvattavan osa-alueen, olethan yhteydessä meihin!