Jos autosi vikavalo syttyy yllättäen, paras vaihtoehto tilanteen ratkaisemiseen ei todennäköisesti ole se, että laitat sen päälle pienen palan teippiä. Valon syttymisen aiheuttama vika kannattaa tutkia ja korjata, jottei ongelma eskaloidu ja auto ei jätä sinua yllättäen tien poskeen myöhemmin. Osa meistä voi korjata vian itse tai tuntee jonkun, joka siihen pystyy, mutta suuri osa vie autonsa koulutetun ammattilaisen hellään hoitoon. Tärkeistä asioista kannattaa pitää hyvää huolta ja varmistaa niiden toimivuus. IT-tuki yrityksille ja järjestöille on siis todennäköisesti myös asia, joka kannattaa jättää ammattilaisille.
Teknologiaosaamista on moneen lähtöön
Teknologia on läsnä jokaisen elämässä yhä nuoremmasta alkaen. Tämä on todennäköisesti yksi syy sille, että teknologiaan liittyvät arjen ongelmat koetaan helppoina ratkaistavina. Googlestahan löytää vastauksen kaikkeen, eikö vain? Tein itse ja säästin?
On helppo tehdä olettamuksia ihmisten teknologisista kyvyistä sen perusteella, miten he käyttävät esim. jotain tiettyä ohjelmaa. Tarina kertoo esimerkiksi IT-alan projektipäälliköstä, joka sattui tuntemaan Photoshopin kuin omat taskunsa ja teki oman toimensa ohella mm. markkinointimateriaalia työnantajalleen. Tästä innostuneena häntä pyydettiin muokkaamaan firman bileitä varten erään saksalaisen tanssiyhtyeen kappaleesta uusi versio, koska ”sinähän osaat käyttää noita ohjelmistoja”. No, sanomattakin on selvää, että firman bileissä jorattiin muiden kappaleiden tahtiin.
Tästä esimerkistä on vierähtänyt aikaa jo lähes vuosikymmenen verran, mutta tänäkin päivänä nämä ”teknologia-ammattilaiset” nähdään isossa osassa organisaatioita riittävän ammattitaitoisina hoitamaan talon sisäiset IT-ongelmat esimerkiksi oman IT-osaston tai ulkoisen IT-kumppanin sijasta. Tämä ajattelutapa on haitallista monellakin tapaa, sillä esimerkiksi tietoturvauhkista jopa 90% realisoituu henkilöstön tietotaidon puutteen vuoksi
Pidä huoli, että teknologiasi toimii
Teknologia on nykypäivän bisneksessä elintärkeässä asemassa, joten jokainen organisaatio tarvitsee käyttöönsä teknologiaa, joka toimii ja on saavutettavissa. Edellä mainittu arkkityyppi vastaukset googlaavasta henkilöstä voi saada ongelman ratkaistua, mutta hän ei pysty siihen yhtä kustannustehokkaasti tai välttämättä lopulta edes yhtä hyvin kuin varsinaiset IT-ammattilaiset.
Ammattilaisen tarjoama IT-tuki yrityksille vertautuu esimerkiksi talon rakennukseen: jos timpuri tulee paikalle rakentamaan taloa ja tuo mukanaan oikeat työvälineet, tuleva asukas voi olla luottavainen, että rakennusprojekti etenee tehokkaasti ja talosta tulee kestävä. Ruuvit saa paikalleen nopeammin ja tiukemmin akkuporakoneella kun ruuvimeisselillä ja päivä ei paista talon nurkista sisälle asti.
Miksi maailma tarvitsee IT-ammattilaisia?
Organisaatiot voivat pärjätä päivästä päivään ruuvimeisselinkin avulla, mutta niiden toiminta ja palautuminen ongelmatilanteista on auttamatta kustannustehottomampaa verrattuna siihen, jos heillä olisi käytössään ammattimainen IT-tuki. Moni organisaatio kuitenkin tyytyy etsimään vastauksia ongelmiin hakukoneista tai kysymään apua taholta, joka saattaa olla vain hieman enemmän perehtynyt teknologisiin asioihin. Näissä tapauksissa riskinä on se, että hakukoneesta saatu ratkaisu ongelmaan ainoastaan vaikuttaa toimivalta ja ongelma ratkenneelta, mutta se aiheuttaakin itse asiassa vain lisää ongelmia jatkossa. Asiantuntevan IT-tuen henkilöt työskentelevät näiden asioiden kanssa päivittäin, jolloin ne asiat, joita IT-kumppanin IT-tuki ei olisi ratkaissut aiemmin, ovat todella harvassa.
Tahdon IT-tuki auttaa tilanteessa kuin tilanteessa
Ratkaisemme asiakkaidemme IT-ongelmia lähi- ja etätukena. Meille saapuvista tukipyynnöistä vain murto-osa vaatii sitä, että asiantuntijamme matkustaa asiakkaan tiloihin ongelmaa ratkaisemaan. Vuoden 2019 datamme mukaan pystyimme hoitamaan 97% meille saapuneista tukipyynnöistä etäyhteyden avulla. Tarjoamme IT-tukipalveluita ympäri Suomen, mutta lähitukipalvelumme on keskittynyt PK-seudulle sekä Kuopion alueelle.
Tarjoamme asiakkaillemme kokonaisvaltaista IT-tukea. Ratkaisemme kaikki ”perinteiselle IT-tuelle” kuuluvat tehtävät, mutta tarjoamme tukea myös mm. Microsoftin sovelluksien käyttöön. Joustavat sopimusmallimme takaavat sen, että löydämme varmasti jokaiselle organisaatiolle sopivan IT-kumppanuusmallin; voimme esimerkiksi toimia ns. kolmannen asteen tukipalveluna niille organisaatioille ja tukipyynnöille, joita heidän oma IT-osastonsa ei pysty syystä tai toisesta hoitamaan.