Sydänliitto - Tahto Group

Case: Sydänliitto

Hyödyt:

+ IT-budjetin kohdistus vanhan ympäristön ylläpidosta kohti kehitystä
+ Tietoturva kuntoon: tiedot, tiedostot, laitteet ja työntekijät suojattuna
+ Selkeää tiedon hallintaa ja tiedostojen käsittelyä
+ Organisaation yhteiset tekemisen pelisäännöt selkeäksi kokonaisuudeksi

  • Toimiala:: Järjestö
  • Henkilöstömäärä:: 20 - 49
  • Perustettu:: 1978

Case: Sydänliitto

Sydänliiton IT-ympäristön sydän on pilvessä

Sydänliitto valitsi Microsoft 365 -palvelut keskiöön IT-ympäristön hallinnassa. Tahto oli mukana suunnittelemassa ja käyttöönottamassa palveluita sekä johtamassa muutosmatkaa kohti Microsoft 365 -ympäristöä. Sydänliitto on nyt tilanteessa, jossa organisaation käyttäjienhallinta, tietoturva, tiedostojen käsittely ja hallinta sekä laitehallinta hoidetaan pilvestä - Microsoft 365 on siis korvannut perinteisen palvelinympäristön roolin ja tehtävät.

Alkuun tilanteen kokonaisvaltaisella kartoituksella

Sydänliiton ja Tahdon yhteistyö alkoi nykytilan kartoituksella. Tietohallinnon johtamisen ja Microsoft-pilven osaaja Tahto pureutui kartoituksessa Sydänliiton nykytilaan oman kokonaisarkkitehtuurimallinsa avulla, jossa tutustuimme Sydänliiton toimintaan strategiasta, prosesseista ja sovelluksista aina tekniseen IT-ympäristöön asti. Teimme kokonaisvaltaisen analyysin, raportin ja alustavan kehitystiekartan jokaisesta kartoitetusta osa-alueesta. Yhdeksi keskeiseksi kehityskohteeksi Sydänliitto valitsi IT-ympäristönsä pilveistämisen Microsoftin ratkaisuiden avulla.

Projekti toteutettiin korona-aikaan etänä, joka toi työskentelyyn oman mausteensa. Sydänliiton talousjohtajan Ville Salon mielestä käyttöönottoprojekti oli kaikesta huolimatta onnistunut.

”Kun ottaa huomioon korona-ajan olosuhteet, projekti eteni hyvin. Normaalitilanteessa esimerkiksi henkilöstön koulutukset olisi saatu todennäköisesti hoidettua vieläkin paremmin, mutta kaikkinensa olen tyytyväinen projektin etenemiseen ja lopputulokseen.”

Kuva: Sydänliitto / Ville Salo

Huolellinen määrittely yhdessä asiakkaan kanssa mahdollistaa onnistuneen lopputuloksen

Jo ennen varsinaista tarjousvaihetta teimme useita määrittelyitä ja täsmennyksiä siitä, mitkä ovat Sydänliitolle keskeisimmät hyödyt Microsoftin pilviratkaisuista, miten käyttöönottoprojekti tullaan viemään läpi vaiheittain ja miten muutos johdetaan onnistuneesti henkilöstön arkeen.

Pilveen siirtymisen tavoitteena oli tarjota työntekijöille moderni ja tietoturvallinen työympäristö, joka tukee nykyisiä työelämän trendejä aika-, paikka- ja laiteriippumattomasta työstä. Lisäksi tavoitteena oli nostaa Microsoft 365 -palvelut keskiöön identiteetin hallinnassa, tietoturvassa ja sisäisessä viestinnässä. Määrittelyn aikana myös kustannussäästöt olivat selkeitä verrattuna aiempaan tilanteeseen, jossa palvelimet olivat 3. osapuolen konesalipalveluissa. Kustannussäästöt päätettiin siirtää projektin jälkeen jatkuvaan kehittämiseen. Ville Salo:

Pääsimme tarkentamaan fokustamme, kun luovuimme 3. osapuolen kapasiteetista. IT-budjetti pysyi entisellään, mutta se saatiin kohdistettua kohti kehitystä. Nykyisin asioiden kehittäminen ja suunnitelmallisuus on tekemisemme keskiössä. Meille on syntynyt selkeästi aivan uusi elinkaariajattelu koko IT-tekemiseen, joka kattaa nyt kaiken perinteisestä leasing-laitteen elinkaaresta, järjestelmien, talouden ja työn tekemisen suunnitteluun.

Onnistuneen käyttöönoton salaisuus

Pilvisiirtymää tehdessä täytyy huomioida useita asioita: työntekijät, tiedostojen siirrot, päätelaitteet kannettavista tietokoneista älypuhelimiin, uudet käytännöt tiedostojen käsittelyssä, tietoturva-asetukset ja niin edelleen. Tahdolla on kokemusta vastaavista pilvisiirtymäprojekteista jo lähes 100 asiakkaan osalta, joten projektissa käsitellyt asiat olivat meille tuttuja. Jokaisessa muutoksessa on kuitenkin omat mausteensa – yksikään käyttöönotto ei ole täysin samanlainen.

Onnistunut käyttöönotto on tärkeä yhteinen aloitus hyvälle yhteistyölle. Onnistuneessa käyttöönotossa opimme ymmärtämään asiakkaan ympäristöä ja toimintatapoja. Lisäksi keskeisenä tavoitteena on onnistua ensimmäisessä yhteisessä projektissa. Tämä takaa jatkossakin onnistumisia ja laadukkaita lopputuloksia.

Tahdon puolelta projektitiimiin valikoitui useita asiantuntijoita, jotta jokainen kokonaisuuden osa-alue sai ansaitsemansa huomion. Mukana projektissa oli niin IT-infrastruktuuri-, tietoturva- kuin modernien työskentelytapojen ammattilaisia muutosjohtamista ja projektiosaamista unohtamatta.

Muutos toi mukanaan skaalautuvuutta ja tehoa arjen tekemiseen

Microsoft 365 -palveluiden käyttöönoton ansiosta Sydänliiton arki muuttui tehokkaammaksi, helpommaksi ja miellyttävämmäksi. Tiedostojen pilveistämisen ansiosta niihin pääsee käsiksi laiteriippumattomasti mistä ja milloin tahansa. Tietotyön pelikirjaan kirjattiin yhteisen tekemisen pelisäännöt, jotta mm. sovelluksia käytetään asianmukaisesti ja tieto pysyy ajantasaisena ja saavutettavana. Microsoft 365:n kattavat tietoturvaratkaisut pitävät Sydänliiton tiedon, tiedostot, käyttäjät ja laitteet suojattuina. Laitehallinta ja Microsoftin Autopilot tuo mm. uudet tietokoneet ja muut laitteet suoraan asiakkaalle esiasennettuina ja heti käyttövalmiina.

Kehittävää ja kokonaisvaltaista kumppanuutta

Tahto vastaa muutoksen jälkeen myös Sydänliiton IT-tuesta ja tuottaa jatkuvia kehitys- ja johtamispalveluita Microsoftin pilven kehityksessä sekä kokonaisarkkitehtuurin johtamisessa. Olemme mukana mm. Sydänliiton verkko-oppimisalustan hankintaprojektissa.

Kuva: Sydänliitto

Jatkuvat palvelut varmistavat, ettei kehitys pysähdy. Kun projektit päättyvät, on syytä jatkaa kehitystä, jottei jäädä uudelleen jälkeen muusta kehityksestä. Kokonaisuuden hallinta ja sen kehittäminen hallitusti on tärkeää, jotta tehdään oikeassa hetkessä oikeita asioita.

Ville Salo on tyytyväinen Sydänliiton kumppanin valintaan.

”Tahto on tuonut meille aidosti hyödyllisiä ja tarpeellisia ratkaisuita, eikä mitään ole myyty pelkästä myymisen ilosta. Pidän Tahdon laaja-alaisesta osaamisesta. Tiimiin on selkeästi haettu porukkaa, jotka eivät ole ainoastaan IT-puolen osaajia vaan modernin työn tekemisen asiantuntijoita. Yhteiset keskustelumme eivät ole rajoittuneet vain siihen, miten joku yksittäinen tekninen ratkaisu pyörii, vaan olemme päässeet aidosti kiinni siihen, miten töitä pitäisi tehdä nyt ja jatkossa. Yhteistyöllämme on potentiaalia nostaa näin työmme tuottavuutta. Kaiken lisäksi Tahtolaiset vaikuttavat aidosti hyviltä ja ratkaisukeskeisiltä tyypeiltä!”

Valitsisinko Tahdon uudestaan?

Kyllä.

Meille on ilo ja kunnia auttaa sydänyhteisöä kokonaisvaltaisesti heidän matkallaan kohti moderneja IT- ja digiratkaisuita.

Tutustu myös näihin asiakastarinoihin

Kaikki asiakastarinat

Lue case Munuais- ja maksaliitto

Case: Munuais- ja maksaliitto

IT:n kokonaiskuva ja kulut haltuun palveluita kehittämällä

IT-tuki, IT-ympäristön laitteet, Microsoft 365, Moderni työ

Lue case Kuluttajaliitto

Case: Kuluttajaliitto

Kaikki irti Teamsista Tahdon koulutusten avulla

Koulutukset, Moderni työ, Teams

Lue case Bluefors Oy

Case: Bluefors Oy

Tietotyö ja sisäisen viestintä hallintaan tehokkaalla projektilla

Koulutukset, Moderni työ, Sharepoint, Teams