Kulttuuri rakentuu asiakkaan ja tiimityön ympärille
Nimeni on Pete Nieminen, pidän itseäni sujuvasti liiketoimintaa puhuvana nörttinä. IT-alan taustaa on kertynyt kohta kolme vuosikymmentä. Noin puolet urastani olen kehittänyt, myynyt ja johtanut erityyppisiä IT-palveluita. Toinen puolikas urasta on ollut liiketoiminnan tukemista ja palveluiden kehittämistä tietohallintojohtajan roolissa. Oman osaamisen ja näkemyksen laajentamiseksi, olen toiminut mukana useissa eri verkostoissa, hallitustehtävissä ja suorittanut kymmeniä erilaisia sertifiointeja.
Reilut kolme vuotta sitten, ystäväni ja entinen esimieheni Tero Saksman kertoi minulle yrityksestä nimeltä Tahto Group. Hän ehdotti, että voisin keskustella Tahdon toimitusjohtajan Lassen kanssa mahdollisesta hallitusroolista. Hyöty voisi olla molemminpuolinen.
Vaikka oma taustani on suurissa ja usein kansainvälisissä yrityksissä, Tahdon tarina teki heti minuun vaikutuksen. Tarinassa yhdistyi osaaminen, avoimuus, laatu ja asiakkaaseen keskittyminen hyvin selkeällä tavalla. Moni korostaa asiakaskeskeisyyttä ja se taitaakin olla enemmän yleinen periaate, kuin käytännön toimintamalli. Jos asiakaskeskeisyys ei todella tule yrityksen ja henkilöiden ytimestä, se alkaa pian rakoilemaan. Tahdossa ei tätä ongelmaa ole – asiakas todellakin on keskiössä ja kulttuuri rakentuu asiakkaan ja tiimityön ympärille.
Nykyaikaisessa arvomaailmassa ollaan kumppaneita, jokainen pala verkostoa on tärkeä ja yhteistä luottamusta on vaalittava. Yhteistyön pitää olla läpinäkyvää ja kaikille osapuolille arvokasta. Johtamisen opettelu ei lopu koskaan ja lisää oppia tuleekin yllättävissä paikoissa. Seuratessani tyttäreni koripalloturnausta tämä tuli taas selkeästi esille. He eivät hävinneet yhtään ottelua. Suurella osalla vastustajista oli parempia pelaajia kuin heillä. He voittivat siksi, että yhteistyö toimi, jokainen oli tärkeä osa kokonaisuutta ja tahtoivat menestyä yhdessä.
Asiakkaat ovat arvokkaita, kumppaneita, joiden kanssa asioita kehitetään yhdessä.
Sama näkyy myös Tahdon toimintamallissa. Asiakkaat ovat arvokkaita, kumppaneita, joiden kanssa asioita kehitetään yhdessä. Arvomaailma on yhteinen ja tavoitteet myös. Asiakkaat harvoin luopuvat Tahdosta, ei siksi, että sopimukset olisivat pitkiä tai kumppanista oltaisiin väärällä tavalla riippuvaisia, vaan siksi, että ollaan samassa veneessä ja suunta on sama. Vastuu kannetaan yhdessä ja asiat hoidetaan kuntoon kaikilla organisaatiotasoilla. Palvelupaletti on kattava, äärimmilleen hiottu, mutta silti joustava ja asiakkaan tarpeisiin nopeasti reagoiva.
Arvomaailman ja toimintamallien lisäksi Tahdossa tehdään asiat kunnolla. Vanhana palvelukehittäjänä vaikutuin siitä, miten paljon yrityksen strategiatyöhön ja palvelumuotoiluun käytetään aikaa. Vaikka asiakkaat eivät aina tällaista laatua vaatisi, kaikki tehdään todella laadukkaasti ja parhaimpia käytäntöjä noudattaen. Toimintaa uudistetaan säännöllisesti ja lopputulokset eivät häpeä suurimpienkaan kilpailijoiden lopputuloksia.
Ehkä juuri siksi Tahto on oikean kokoinen kumppani, että asiat ovat aina tehty hieman paremmin kuin olisi välttämätöntä, keskiössä oleva asiakas saa aina hieman enemmän ja hieman paremmin. Sitä on Tahto.
Pete on toiminut 15 vuotta ICT- ja digitaalisen liiketoiminnan kehitystehtävissä, 10 vuotta CIO- ja CTO-rooleissa ja ollut yli 10 kertaa Suomen TOP 100 ICT-vaikuttajat listalla.
Pete on ollut mukana Tahdon hallituksessa vuodesta 2019, ja on aktiivisesti sparraajana ja neuvonantajana Tahdon kehityshankkeissa.
Löydät Peten myös LinkedInistä.