Järjestelmäasiantuntijan viikko - Tahto Group

Järjestelmäasiantuntijan viikko

24.2.2021 Matti Sumulehto

Avasimme aiemmin, miten Tahdon markkinointiasiantuntijan, Miikan, työviikko kuluu. Tällä kertaa pyysimme Service Deskissä timanttista työtä tekevää Mattia pitämään päiväkirjaa omasta työviikostaan. Mitä siis kuuluu, oi järjestelmäasiantuntija Matti?

Maanantai 15.2.

07.50

Deskin viikko alkaa tutuilla rutiineilla. Kirjaudutaan sisään Elisa Ringiin, tarkistetaan läpi omiin tiketteihin viikonlopun aikana tulleet vastaukset ja uudet tukipyynnöt.

Käydään myös läpi viikonlopun aikana tulleet ilmoitukset automaattisesta valvonnasta, ja reagoidaan tarpeen mukaan. Suurin osa näistä koskee esim. lyhyitä yhteyshäiriöitä viikonlopun aikana, jotka ovat jo ratkenneet, eivätkä siis vaadi varsinaisia toimenpiteitä.

9.00

Aamiaista itselle ja koirille. Samalla myös eilen tehty viikon lounas lämpiämään. Selvitellään asiakkaan kanssa viime viikolla aloitettua kolmannen osapuolen sovelluksen lisenssin uusimista.

11.00

Lounastauko ja lenkki koirien kanssa. Ulkona on todella nätti talvinen päivä, ja lyhyet tauot päivän aikana piristävät päivää mukavasti.

Etäpäivän ulkoilumahdollisuudet kannattaa hyödyntää!

12.30

Posti toi asennettavaa. Kannettava työasema yhdelle asiakkaalle ja Android tabletti toiselle. Asennukset ja laitteiden toimitukset aikataulutettu loppuviikolle

16.00

Suht hiljanen päivä ollu, varsinkin maanantaiksi. Muutama tunnustilaus ja tunnuspoisto, ei mitään normaalista poikkeavaa. Nyt ulos lenkille koirien kanssa, ja odotetaan mitä loppuviikko tuo tullessaan 😊.

Tiistai 16.2.

8.30

Aamun rutiinihommat hoidettu. Klo 9 on viikon tilannetsekki, jossa käydään läpi yleinen tilanne tikettien osalta, ja mikäli on jotain tiettyjä keikkoja joihin tarvitsee apua tai pitää kiinnittää erityistä huomiota. Ennen sitä, aamiainen ja kahvia.

10.00

Teams-kokous uuden asiakkaan käyttöönottoprojektiin liittyen. Olen mukana Jeren kanssa keväällä aloittavan uuden asiakkaan projektissa. Ensimmäinen uuden asiakkaan käyttöönottoprojekti, jossa pääsen olemaan itse mukana alusta asti \o/

12.00

Nyt tuli vastaan tilanne missä oma osaaminen ei riitä. Kaksi asiakkaamme käyttäjää on ilmoittanut ongelmista avata meiltä lähetettyjä salattuja viestejä. Avasin tästä työpyynnön yhteistyökumppanimme Techdatan Microsoft-asiantuntijoille, ja toivotaan että heidän avullaan saadaan asiakkaiden ongelma ratkaistua. Samalla tilaisuus itselle oppia jotain uutta.

13.30

Söin lounaan jo aikasemmin työn ohessa, niin sain käytettyä lounastauon 30 min lenkkiin koirien kanssa kun ulkona oli havaittavissa jokin outo valoilmiö.

16.00

Iltapäivän aikana asentelin eilen asiakkaalle tulleen tabletin käyttövalmiiksi ja toimitin sen asiakkaalle. Jatkoin myös aikaisemmin Techdatalle avaamani tukipyynnön selvittelyä heidän asiantuntijansa kanssa.

Keskiviikko 17.2.

9.00

Päivän aloituksena tutustutaan projektien tuntikirjauksen ihmeelliseen maailmaan Teelan kanssa. Eilen mainitsemaani uuden asiakkaan projektiin liittyen, opetellaan kirjaamaan tunnit oikein projektilaskutusta varten.

 10.00

Sovittu etäyhteys asiakkaan ja Techdatan Microsoft asiantuntijan kanssa klo 12 salattujen viestien ongelman tutkimista varten.

12.00

Selvitelty salattujen viestien ongelmaa Techdatan asiantuntijan kanssa. Ongelma ei toistaiseksi ratkennut, mutta asian selvitys jatkuu nyt heidän tahollaan ja palaavat kun asiaan tutkimisen jälkeen.

On the internet, nobody knows you’re a cat.

13.30

Vähän eriliasta tekemistä vaihteeksi. Asiakkaalta tuli pyyntö luoda sähköpostiosoite domainilla jota ei ole rekisteröity heidän Office 365 -ympäristöön.

Olin tästä ensin yhteydessä asiakkaan nimipalveluiden tarjoajaan. Heidän puoleltaan selvisi että asiakkaalla on itsellään tunnukset joiden avulla voi tehdä tarvittavat muutokset asiakkaan DNS tietueisiin.

Saatu tunnukset asiakkaalta ja tehty muutokset DNS tietueisiin, rekisteröity uusi domain asiakkaan ympäristöön ja luotu pyydetty sähköpostiosoite.

16.00

Tänään saatiin päätökseen viime viikolla aloitettu yhden asiakkaan kolmannen osapuolen sovelluksen lisenssi/versiopäivitys ja uusi sovellus asennettua kahdelle käyttäjälle.

Torstai 18.2.

9.00

Aamu aloitettiin tunnin puhelulla jossa metsästettiin iPhonesta kadonneita yhteystietoja. Lopulta kadonneet yhteystiedot löydettiin ja saatiin palautettua käyttäjälle.

12.00

Tänään ollut selkeästi viikon hiljaisin päivä tähän mennessä. Aamupäivän aikana jatkettu salattujen viestien avaamisongelmaa Microsoftin tuen kanssa. Asentelin myös asiakkaalle tulleen koneen. Koneen lähetys odottaa vielä kuitenkin että asiakkaan tilaamaa toista konetta tulee tukkurille varastoon, joten pakkaan koneen ja tilataan kuljetus kun toinenkin kone on toimitettu ja asennettu.

16.00

Selkeästi viikon hiljaisin päivä. Iltapäivän aikana ehdin kasata tänään Ikeasta tulleen uuden työtuolin. Selkeä parannus työasentoon ja ergonomiaan.

Perjantai 19.2.

9.00

Elisen työpäivän jälkeen oli tullut viestiä Techdatan asiantuntijalta, että heiltäkin loppuivat keinot kesken ja he ovat välittäneet työpyynnön eteenpäin Microsoftille. Jäädään odottamaan kontaktia Microsoftilta ja miten homma etenee.

11.00

Tilasin eilen asentamalleni koneelle kuljetuksen asiakkaalle. Kaukokiidon lähetti hakee koneen iltapäivällä.

12.30

Kaukokiidon lähetti kävi hakemassa koneen. Ilmoitettu asiakkaalle ja viimeistellään asennus kun kone on saapunut asiakkaalle.

Deskin päivät sujuu rattoisasti, kun kinkkisimpiin tehtäviin löytyy aina aputassuja.

16.00

Tänään jatku vastaava hiljainen meno kun eilenkin. Mutta periaatteessa deskin kannalta hiljainen päivä tarkottaa että asiakkalla kaikki toimii ongelmitta 😊

Nyt koiruuksien kanssa ulos ja viikonlopun viettoon.

Matti Sumulehto

Matti on Tahdon oma palstaviljelijä, jonka spesialiteetteihin kuuluu chilien kasvatus. Matti on myös henkeen ja vereen ranskanbulldog-mies.