Toimivat ja hallitut IT-laitteet osana arkea - Tahto Group

Toimivat ja hallitut IT-laitteet osana arkea

22.5.2019

Mikä on päivittäisen tietotyön eniten arjessa näkyvä tai vaihtoehtoisesti huomaamattomin asia? Toimivat IT-laitteet, sanoisimme. Jos laitteiden kanssa on teknisiä murheita, palaute IT-osastolle on yleensä välitön. Jos laitteiden kanssa on toistuvasti murheita, kirosanoilta tuskin vältytään. Toisaalta jos laitteet ja sovellukset toimivat moitteettomasti ja käyttö on vaivatonta, laite on parhaimmillaan se huomaamaton päivittäinen työväline ja puurtava partneri, joka väsymättä kulkee mukana.

Käyttäjien työvälineet ovat olleet usein se isoin kustannuserä, johon IT:n resursseja kuluu. Levynkuvat, esiasennukset, käyttöönotot, mahdolliset uudelleenasennukset ja uudelleenkäyttöönotot, sovellusten asennukset ja päivitykset… Kaikkea työlästä ja vähemmän työlästä mahtuu työaseman elinkaaren eri vaiheisiin sen kolmen vuoden aikana, jonka aikana niiden yleensä oletetaan toimivan moitteettomasti.

Yksi ehkä eniten tätä arkea helpottava teknologia löytyy laitehallinnan puolelta. Tämän kaiken voi aika pitkälle nykyään myös automatisoida – kustannustehokkaasti ja pilvipohjaisesti – ja pureutua näillä keskitetyn hallinnan automatisoiduilla ratkaisuilla laite-elinkaaren useisiin eri vaiheisiin. Tämä moderni teknologia konkreettisesti muuttaa meidän IT-ammattilaisten pelikenttää, puhumattakaan loppukäyttäjäkokemuksesta.

Microsoft 365 mahdollistaa työasemien elinkaaren eri vaiheiden hallinnan pilvipohjaisesti

Käytännössä nykyteknologia (Windows Autopilot) mahdollistaa sen, että yrityskannettava voidaan lähettää tukkurilta suoraan loppukäyttäjän työpöydälle ja käyttäjä voi itse ottaa sen helposti käyttöön. Piuha kiinni ja verkkoon, yrityksen omilla logoilla varustetulta kirjautumissivulta omalla Office 365 -tunnuksella sisään. Työasema liittyy automaattisesti keskitettyyn hallintaan. Office- ja muut perussovellukset asentuvat automaattisesti työasemalle, tietoturva-asetukset kuten levynsalaukset menevät automaattisesti päälle keskitetyn hallinnan sanelemina. Kone on käyttövalmiina noin puolessa tunnissa ja tuottava työnteko voi alkaa.

Jos laitteen elinkaaren aikana käyttäjä vaihtuu tai käyttöjärjestelmä alkaa liikaa takkuilemaan, ei tarvita enää IT-tukikaveria tekemään koneelle uudelleenasennusta. Yksi näppäinyhdistelmä kirjautumisruudussa ja käyttäjä voi itse konkreettisesti nollata työaseman ja ottaa laitteen taas uudelleen itselleen käyttöön, täysin automaattisesti. Työasema liittää itsensä uudelleen keskitettyyn hallintaan, sovellukset ja eri määritykset asetetaan jälleen kerran automaattisesti ja käyttäjä saa parhaimmillaan kaikki tiedostonsakin takaisin käyttöönsä pilvestä täysin automaattisesti.

Hallinta luo puitteita tietoturvalle

Windows 10 -käyttöjärjestelmän alkuaikoina lehtijutuissa parjattiin sitä, miten uusi käyttöjärjestelmä lähetti telemetriikkaa Microsoftille. Foliohattua viriteltiin päähän ja telemetriikka-asetukset säädettiin korporaatioissa minimiin. Nyt tilanne alkaa olla toisin päin. Telemetriikkaa halutaan kerätä. Windows 10 -työasemien telemetriikkatiedot voidaan lähettää keskitetysti yrityksen omaan Azure-tilaukseen lokianalytiikka-palveluun, josta IT-osasto näkee keskitetysti kaikkien työasemien ongelmat ja kaatumiset, päivitystilanteen sekä mahdollisen valmiuden tuleviin isoihin Windows-päivityksiin jo ennalta. Samoihin lokeihin voidaan kerätä tietoa myös laitteiden tietoturvasta. Lokianalytiikka antaakin tärkeää tietoa yritysten laitteista ja mahdollistaa ennakoimisen sekä haasteisiin puuttumisen jo ennen haasteiden alkamista.

Myös taustalla toimiva Intune-laitehallinta luo puitteita tukipalveluille ja tietoturvalle. Sovelluksia voidaan kätevästi jaella laitteille pilven kautta tarvittaessa keskitetysti. Keskitetysti hallitut määritykset antavat tietoturvalliset puitteet tehdä päivittäistä työtä hallitusti päätelaitteillamme. Muu tarvittava tuki onnistuu etähallinnan kautta, joka on integroitu laitehallintaan. Laitteen elinkaaren loppupuolella tai muunlaisissa ikävissä erotilanteissa IT-laitteet voidaan tarvittaessa kokonaisvaltaisesti tyhjentää keskitetyn laitehallinnan kautta. Kaikki tämä tapahtuu etänä Service Deskistä käsin.

IT-tuen tarve minimiin

Nämä ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten nykytekniikalla voidaan siivittää arkea laitteiden kanssa. Perinteisen IT-tuen tarve pienenee, kalliit levynkuva- ja työasemaprojektit alkavat olla vihdoin historiaa. Moderni pilviteknologia pienentää konkreettisesti IT:n kustannuksia ja helpottaa käyttäjien arkea.

Voit lukea lisää Windows Autopilotista tästä.

Meillä tahtolaisilla on intohimo kehittää asiakkaittemme IT:tä, toimittaa heille toimivat IT-laitteet ja tehdä arjesta mahdollisimman suoraviivaista ja helppoa. Miten voisimme auttaa teitä?