Copilot julkaistiin noin puolitoista vuotta sitten. Kehitysnopeus on ollut sen jälkeen todella huimaa. Pelkästään viimeisimmän vuoden aikana Microsoft on julkaissut Copilot-tekoälyavustajaan yli 700 päivitystä ja yli 150 uutta ominaisuutta. Myös taustalla olevan kielimallin kyvykkyydet ovat parantuneet, ja jatkossa käytössä onkin OpenAI:n GPT-4o -malli. Loppuvuoden aikana Microsoft tuo seuraavan aallon uusia toiminnallisuuksia, joista saatiin ensimmäisiä maistiaisia viime viikon maanantaina Microsoftin järjestämässä Copilot Wave 2 -webinaarissa. Satya Nadella aloitti tilaisuuden hyvin vakuuttavalla sanomalla: ”Copilot is the UI for AI” – Copilot on käyttöliittymä tekoälylle.
Käyn seuraavaksi läpi muutamia mielenkiintoisia toiminnallisuuksia, jotka luovat uusia mahdollisuuksia hyödyntää tekoälyä omassa työssä ja muuttavat työn tekemisen tapoja.
Business Chat – tuttavallisesti BizChat
Business Chat on jo tuttu tapa hyödyntää niin ilmaista Copilotia kuin Copilot for Microsoft 365:ttä. Jatkossa Business Chat yhdistää tieto niin julkisesta verkosta kuin Microsoft 365:ssä olevasta tiedosta sekä muista Copilot:iin yhdistetyistä tietojärjestelmistä, kuten CRM:stä tai ERP:stä. Verkkoversio on käytettävissä edelleen turvallisesti työtunnuksilla. Työversio ja liitokset muihin tietojärjestelmiin vaativat Copilot for Microsoft 365 -lisenssin.
Copilot Pages – alusta tekoäly-yhteistyölle
Copilot Pages on tekoälyn ehdoilla suunniteltu, uusi tapa tehdä yhteistyötä. Voit yhdistellä tietoa Business Chatilla eri lähteistä ja viedä ne työstettäväksi sivulle. Voit kutsua kollegasi mukaan muokkaamaan sivua ja tuomaan sinne tietoa, muutokset näkyvät jatkuvasti lähes reaaliajassa kaikille sivua tarkasteleville.
Voit tuoda tietoa verkkohauista, dokumenteista, keskusteluista tai vaikkapa kokouksista. Taustalla häärii Microsoft Loop, joten jos olet jo käyttänyt sitä, ovat sivun elementit tuttuja.
Uutta Office-työkaluihin
Copilot in Excel on nyt virallisesti tuotantokäytössä, ja tukee myös suomen kieltä. Tilaisuudessa julkaistiin julkinen esikatselu Excel Copilotin Python-tuelle eli jatkossa edistyneempiä analyysejä tietoon voi tehdä luonnollisella kielellä, jotka Excel kääntää suoraan Python-koodiksi. Tiedon analysointia ja visualisointia voi jatkaa keskustelussa Copilot:in kanssa tai alkaa muokkaamaan jo luotua Python-koodia.
PowerPointin Copilotiin tulee tuki organisaation omille pohjille ja kuville. Uusi Narrative Builder mahdollistaa esityksen rakenteen suunnittelun Copilotin avulla ennen kalvojen luontia.
Kalvoja voi visualisoida joko organisaation omasta kuvakirjastosta tai tekoälyn luomilla kuvilla Microsoft Designer:in avulla.
Uusi tapa järjestää sähköpostia Copilotilla
Copilot tuo uuden tavan järjestellä sähköpostin Saapuneet-kansion sisältö. Copilot tulkitsee saapuneet sähköpostit ja priorisoi ne automaattisesti tärkeysjärjestykseen sisällön perusteella. Priorisointia on mahdollista opettaa kertomalla Copilot:ille esimerkiksi että viestit tältä vastaanottajalta ovat tärkeitä, ja Copilot hyödyntää tietoa priorisoinnissa.
Luo oma Copilot agentti SharePointin sisällöstä
Omasta mielestä mielenkiintoisin julkaisu oli Copilot agentit SharePointissa, jotka mahdollistavat Copilotin luomisen yhdellä painikkeella valitsemastasi sisällöstä – oli se sitten muutama tiedosto, kansio tai vaikkapa dokumenttikirjasto.
Tämä Copilot on helppoa jakaa kollegoille, koska se on tiedosto. Voitte käyttää yhdessä luotua Copilot:ia esimerkiksi Teams:in chatissa ja kysyä kysymyksiä tai pyytää Copilot:ia tekemään johtopäätöksiä valitusta tiedosta.
Rakenna oma agentti Copilot Studiolla
Voit rakentaa oman älykkään agentin Copilot Studion avulla. Jo agentin luonnissa voit hyödyntää tekoälyä, kertoa agentin perustiedot, mitä tehtävää sen tulisi suorittaa ja kertoa tietolähteet. Tietolähteenä voi olla vaikkapa SharePoint tai organisaation CRM. Studio luo agentin kuvauksen perusteella ja tarvittaessa agentin asetuksia ja tietolähteitä pääsee muokkaamaan.
Kun agentti on valmis, se on helppoa jakaa suoraan linkillä. Tällainen agentti on myös mahdollista julkaista keskitetysti koko organisaatiolle keskitetysti.
Nämä muutokset ovat tulossa saatavilla lähikuukausien aikana, osa luvattiin jo nyt syyskuussa.
Lopuksi voi todeta että jo nämä kehitysaskeleet avaavat uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön ja työn automatisointiin. Vähitellen Copilot alkaa myös tehdä toimenpiteitä käyttäjän puolesta yhdellä klikkauksella. Tekoälyn täyden potentiaalin hyödyntäminen vaatii kuitenkin paljon meiltä ihmisiltä ja organisaatioilla on iso rooli tämän muutoksen tukemisessa ja johtamisessa. Yhteiset toimintavat, jatkuva kouluttaminen ja esimerkit ovat entistä arvokkaammassa asemassa. Myös osaaminen jo käytössä oleviin työkaluihin on hyvä huomioida ja kouluttaa myös näitä taitoja, koska tekoäly tulee integroitumaan näihinkin työvälineisiin.